studiile, instrument de Relatii Publice

Agentia de Relatii Publice Edelman este una din putinele agentii care de 10 ani de zile realizeaza studii in domeniul Relatiilor Publice si nu numai. Astazi au lansat barometrul de incredere 2011, Trust Barometer 2011, studiu  preluat de Financial Times. (via citizen renaissance)

In alta ordine de idei, eu nu stiu vreun studiu/sondaj lansat de vreo agentie de PR din Romania de la sine si nu pentru un client anume. Stiti voi,  genul de studiu facut pentru PR🙂 Voi stiti?

Intrucat alexa.com, imi zice ca audienta mea este formata din persoane de 18-24 de ani, deduc ca sunt majoritatea studenti. Asadar, tema de astazi: studiile, instrument de Relatii Publice.

Studiile sunt o practica des intalnita in domeniul relatiilor publice. Ele ofera un pretext de comunicare si nu numai. De ce spun si nu numai? Pentru ca, de regula, ele confera un avantaj strategic in piata celui care le emite. Avantajul acesta ajuta  in timp la construirea unei bune reputatii si a imaginii de specialist in domeniu, de lider de opinie. Iar cand esti lider lumea vine la tine pentru ca se presupune ca esti cel mai bun in bransa.

De ce ai nevoie de studii pentru a arata lumii ca esti un bun specialist?

Da, intr-adevar rezultatele sunt sau ar trebui sa fie cele care vorbesc cel mai bine despre tine. Insa nu e suficient. De ce? Simplu, lumea (presa, alte companii, etc) va crede ca te lauzi. Iar articole de acest gen in presa au o anumita sezonalitate, trimestriala, semestriala, anuara, etc si mai exista si posibilitatea ca cifrele sa nu te avantajeze mereu.

Asadar, avem nevoie de studii pentru a arata lumii ca vedem the big picture, stim, identificam trendurile, obstacolele, ca avem capacitate de analiza, etc Si in plus, nu este vorba doar despre tine. Si jurnalistilor le place asta!🙂

Cum facem studiile in PR?

Cea mai simpla modalitate este de a comanda un studiu pentru ceea ce vrei tu sa afli. Modalitate destul de costisitoare insa acuratetea informatiilor este de calitate iar marja de eroare este mai mica.

De regula, companiile mari au studii de piata, muuulte studii de piata….dar confidentiale :))  Schema e urmatoarea, tu ca si PR-ist le ceri si in acelasi timp ii intrebi ce anume ar putea fi facut public sau le recomanzi (to remember: PR-istul are rol de consultant) ce informatii sa faca publice. Apoi, intocmesti noul studiu si un comunicat de presa.

O alta modalitate este realizare unui studiu online. Provocarea aici este sa promovarea. Ca sa fie relevant un studiu trebuie sa aiba un esantion reprezentativ. Daca dispuneti de un oaresicare buget puteti sa il promovati prin bannere pe diverse site-uri, musai pe cele folosite de cei din targetul tau. Sau daca nu aveti buget apelati la social media. Nu-i asha Manafu?

Cum folosim studiile?

Eu unul recomand studiile pentru start-up-uri. Nu constest valoarea inovatiilor dintr-un domeniu sau plus valoarea adusa de anumite companii si servicii. Insa lumea/presa e sceptica la nou, mai ales daca cel care vine s-a lansat nu are un spate. Simplu spus, presa e sceptica daca nu te stie. Cum poate sa te cunoasca lumea cand esti nou nascut? Emiti judecati de valoare, si anume studii🙂 Vedeti cum se leaga lucrurile?!

 

Studiu de caz – magazinuldecase.ro

In 2006, cand cei de la magazinuldecase.ro au venit la mine era primul site din Romania care publica anunturi imobiliare direct de la proprietari sub conceptul For Sale By Owner.

FSBO, un lucru nou in Romania venita intr-un context foarte bun, boom-ul imobiliar.

Premise:

Ei se lansasera deja in noiembrie 2005 printr-un comunicat de presa. N-au prins decat vreo 3-4 ziare.

Strategia propusa:

La relansarea lor sa dam publicitatii un studiu de piata astfel incat sa construim imaginea de specialisti in domeniul imobiliar.

Ce a iesit? Un studiu conform caruia apartamentele vechi din Bucuresti se vindeau de 2 ori intr-un an. Concluzia era socanta, practic fiecare apartament isi schimba proprietarul de 2 ori intr-un an. Ei bine, acest lucru nu era neaparat adevarat, practic, studiul demonstrase ca oferta existenta la acea vreme nu era cea reala. Si unde puteai gasi oferta reala si la pretul corect? Ati ghicit, pe magazinuldecase.ro.  Ce a urmat este o poveste de succes culminand cu un exit frumusel anul trecut.

In concluzie, studiile sunt un instrument de Relatii Publice excelent. Mai ramane insa un lucru de facut, probabil si cel mai important, care tine de intuitie, de feeling-ul profesional: subiectul studiului.

Dar asta e o alta lectie! De viata!🙂

 

%d bloggers like this: