n-am bani de dat

Articolul de fata porneste de la guest postul lui hoinaru pe blogul lui Bobby Voicu despre campaniile pe bloguri facute doar cu A-list bloggers.

Mai departe am sa expun in cele ce urmeaza mecanismul si modalitatea mea de lucru. Nu fac un secret profesional din asta si o sa vedeti de ce🙂

Asadar, eu la Next Advertising ma ocup in special de PR online si aici sunt un fel de one man show in ceea ce priveste social media. Acum vreo 2-3 ani cand blogosfera romaneasca era la inceput modalitatea prin care actionam pe social media era aproape exclusiv prin comunicarea cu bloggerii. Selectia o faceam simplu, cu Zelist. Imi alegeam cel putin 100 de bloggeri pe care ii citeam in mare, in Zig-Zag, ca sa vad daca se pupa cu ce aveam de trimis si promovat. Le scriam mai mult sau mai putin personalizat fiecaruia in parte. De la unii imi luam muie, iar altii ma ajutau. Astfel, campanii ca cinevazambeste.ro, Stejar Pilsner, Qfort, TMCTV – feedback is 50, Banca Transilvania, Salvati Delta, Colectare selectiva, etc au avut succes.

Mai apoi, am incercat Facebook. Spun am incercat intrucat nu sunt chiar multumit, unele “campanii” au mers aproape de la sine, gen Salvati Delta, altele nu…dar lucram la asta, stim care sunt problemele, trebuie doar disponibilitate si ceva mai mult timp🙂 In fine.

Revenind la campanii de PR pe bloguri. Ce pot sa spun e ca blogosfera s-a schimbat totalmente, aproape 360, atitudinea bloggerilor s-a schimbat, atitudinea PR-istilor s-a schimbat, agentiile s-au adaptat si si-au facut departament/divizie de online, care bineinteles cuprinde si social media. Ca urmare, tot ce mergea acum 2-3 ani acum nu mai este nimic valabil. Este din ce in ce mai greu sa faci campanie de PR in sensul de publicity. Bloggerii sunt acuma probloggeri/consultanti, altii irelevanti ca trafic si reach, altii cu principii (campanii pe bani sau nici macar campanii pe bani).

Marea mea problema si provocare este cum se fac acum, in contextul dat, campaniile de PR pe bloguri?

(Uff, nu vroiam sa scriu prea mult dar imi dau seama ca nu ma pot face inteles daca nu ofer explicatii la argumentare…sper sa fiu si coerent).


Pe scurt, din punctul meu de vedere nu sunt decat cateva solutii. Una dintre ele, creativitatea. Ideea de PR trebuie sa fie enervant de creativa/inovativa, nemaiauzita sau facuta vreodata. Da, este foarte greu sa faci asha ceva, practic esti pus in situatia de a inventa roata. Insa aceasta ramura a intrat deja sub incidenta unor domenii ca buzz marketing sau word of mouth/mouse (WOM). Ideea creativa de PR iti ofera avantajul unicitatii de care ai nevoie intr-o stire, fie ea si pentru o campanie de PR pe bloguri.

Solutia mai la indemana este integrarea. Practic, ceea ce se spunea mai demult pe la scoala, sau in articole de specialitate, Relatiile Publice sunt si trebuie sa faca parte dintr-o comunicare/campanie integrata. Astfel, resursele generatoare de idei creative, bugetele cumulate, etc, in definitiv mixul de comunicare te ajuta, cel putin in teorie, sa iti indeplinesti mai “usor” obiectivele de comunicare.

Revenind la problematica mentionata de hoinaru, in opinia mea, cred ca este doar o semi-falsa problema.  A-list bloggers au instrumentele necesare pentru masurarea audientei, iar clientii vor audienta/reach, si nu doar calitate scriitoriceasca. Pentru calitate si interactivitate se alege construirea unei platforme online de comunicare care se bazeaza mai mult pe implicarea consumatorilor in continutul editorial. Vorba aia, PR is now about People Relations, not Public Relations. In fine.  Problema acestor platforme este legata de costuri, dar asta e o alta discutie. Daca e sa merg  pe argumentarea lui hoinaru, eu vad rezolvarea mai mult in curtea media plannerilor si nu a A-list bloggerilor. Nimeni nu ii opreste sa isi faca acelasi reach, la costuri mai mici sau similare, cu B-List bloggers. Totul consta in targetarea corecta a acestora, ceea ce inseamna research la greu, ceea ce inseamna contactul direct cu bloggerii, ceea ce inseamna timp la dispozitie pe care nu il ai. De multe ori, ca si in cazul bannerelor clasice, se merge pe “regii de vanzari”, si da sunt cateva “regii” care vand spatiu publicitar pe bloguri… cine stie cunoaste acest aspect… si mai mult industria este ok cu asta. Si daca e sa pasam pisica…nu doar PR-istul este responsabil de bloggerii implicati intr-o campanie…principalul rol al unui PR-ist este cel de consultant, prin urmare PR-istul recomanda, pe baza unor argumente, iar clientul aproba. Pe de alta parte, falsa problema pusa in discutie porneste de la premisele eronate. Din principiu un PR-ist nu ar trebui sa dea bani, nu ar trebui sa aiba buget pentru bloggeri. Relatiile Publice au la baza ceea ce se numeste publicity, adica obtinerea de expunere/acoperire media gratuita. Nimeni nu poate opri un PR-ist sa se adreseze unor bloggeri pe care ii considera relevanti pentru campania sa; intr-adevar relevanta poate fi de multe ori subiectiva, in functie de relatiile pe care le ai cu diversi bloggeri.

In concluzie, banii nu sunt la PR-isti, dimpotriva ei nu au bani de dat.🙂

P.S: Nu uitati de Romania Top 10 PR Blogs

10 responses

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Alex Ciucă, andrei chirica. andrei chirica said: n-am bani de dat: http://wp.me/pbywf-vY […]

  2. […] la el pe blog. Pe urmă m-au mu iubit puţin Zoso şi Arhi. Pe urmă a scris Andrei Chirică un post folositor din perspectiva omului de PR. Iar acum am primit pe mail un reply de la admiratorii […]

  3. Imi place exprimarea asta, “de la unii imi luam muie”, pe un blog totusi profesional. M-a distrat.🙂

    Altfel, am 2 mici observatii:
    – “s-a schimbat 360” este ca in bancurile cu 23 august. Inseamna ca a facut un cerc si s-a intors tot acolo. Ori s-a schimbat 180, ori radical, antagonic, opus etc. 360… e tot acolo.

    – “Ca urmare, ce mergea acum 2-3 ani acum nu mai este nimic valabil.” Mi se pare ca lipseste un cuvant. “Din ce mergea”, “tot ce mergea”… ceva in genul asta.

    Dpdv continut, articolul e f misto si e pacat sa-l strici cu forma. Numai bine!

  4. @impartebucurie merci…graba strica treaba🙂

  5. Esti mirobolant… credeai ca bloggerii sunt baieti buni si isi fac meseria (pardon, hobby-ul) din pasune (n-am mancat un “i”, am scris ce vroiam) si convingere?
    Scopul unora dintre blogurile atat de tranzitate este banul. Chiar daca nu o declara, sunt oameni care vor sa para sfinti si se duc la regiile de media sa vanda spatiu publicitar, inclusiv spatiu publicitar pe baza de noi postari pe blog. Get real, nu-i nimeni Maica Tereza…
    Si pot sa-ti dau ‘nspe mii de exemple de genul asta. Cum ar fi posturi de alea acre care dispar brusc si se schimba peste noapte… Dar apar niste bannere si niste posturi favorabile dupa.
    N-am intalnit niciun blogger care sa aiba coloana vertebrala in ceea ce ii priveste pe primii 30 de bloggeri de pe la noi. Si nu cred ca voi intalni prea curand.

  6. mie imi plac curajosii care ştiu cum sta treaba, dar n-au tupeu sa se semneze.

  7. era pentru dobi de deasupra.

  8. […] si sa vada ca din cei 2 milioane de unici de pe bloguri, pe site au ajuns 200. Din articolul lui Andrei Chirica nu am ramas decat cu o concluzie, fa-ti un nume cunoscut, ajunge la cateva mii de unici/luna si iei parte la campanii. Cum nu stie […]

%d bloggers like this: