old media vs new media: gatekeeping

Citeam azi pe BS ca PR-ul trece peste reporteri si comunica direct cu  consumatorii. Motivatia ar fi ca presa se confrunta cu reduceri de bugete, concedieri si chiar falimente. In acest context, PR-istii au dificultati din ce in ce mai mari in a gasi un suport media pentru informatiile pe care trebuie sa le comunice, astfel incat, spune articolul de mai sus, au inceput sa recurga la alte solutii care nu mai implica comunicarea cu presa ci o directa comunicare catre consumatorii finali.

Potrivit publicatiei AdAge, citata de Business Standard, Mark Hass, CEO al agentiei MH Group Communications, spune ca unul dintre clientii sai din industria auto a ales sa foloseasca platforma YouTube in mod agresiv, ca modalitate de a ajunge direct la consumatori.

“Inca mai au traditionalele evenimente, unde jurnalistii sunt invitati sa testeze masinile si apoi sa scrie despre ele, insa acest tip de comunicare devine din ce in ce mai putin important”, a explicat Hass.

In acelasi timp, domnul de mai sus spune ca solutia mai are si un avantaj, respectiv acela ca dispare filtrarea informatiei de catre jurnalist (gatekeeping). El mai precizeaza ca, pe langa controlul complet asupra mesajului transmis, un alt avantaj al acestui tip de promovare este reprezentant de faptul ca audienta atinsa nu se mai limiteaza la cititorii de ziare si reviste.

“Construiesti un canal pe You­Tube si obtii milioane de vizualizari. Iar acesti oameni vin de peste tot si este clar ca sunt interesati de produsul tau, spre deosebire de cititorii unui ziar. Daca ai fi vrut sa atingi atatia oameni folosind media traditionala, ar fi trebuit sa iti plasezi materialele in zeci de locuri, prin mai multe medii si modalitati de promovare.”

Acum, nu sunt eu in masura sa fac obiectii cu privire la cele spuse de domnul de mai sus in articolul citat de BS. Insa ma pun de-a curmezisul🙂

Prin urmare, nu cred ca perioada de criza este factorul/motivul definitoriu pentru care PR-ul mai sare presa si comunica direct catre consumatori. Motivul principal este noua era comunicationala web 2.0. Acum principalii gatekeepers sunt bloggerii, noii lideri de opinie se gasesc pe retelele de social media intrucat web-ul, in stadiul lui maximum de interactivitate, este acum ce-a fost presa, radioul si televiziunea la momentul lor de glorie. Ceea ce vedem noi acum nu este decat o schimbare a raportului de forte si de influenta. La fel ca si celelalte medii web-ul este un mijloc de comunicare, este noul instrument de comunicare. Nimeni nu cred ca va renunta la presa, old media, ci doar ca acum proportiile din mixul de media arata radical schimbat, dupa cum este si normal. Insusi domnul citat in material spune ca se foloseste in continuare media traditionala. Insa acum pe langa jurnalisti mai vorbesti si cu bloggerii, ii inviti la cafele, le dai produse la testat, etc.

Da, este adevarat ca ai un control mai mare asupra mesajului insa nu scapi de gatekeeping si in nici un caz de feedback. Din punctul meu de vedere, filtrarea o va face chiar consumatorul final prin prisma aceluiasi mijloc prin care o companie bombardeaza web-ul cu mesajele sale. De cate ori nu se intampla sa vezi spoof-uri negative, articole pe bloguri, forumuri, facebook, twitter care hulesc o companie si  produsele si serviciile sale? In consecinta un control complet asupra mesajului nu confera automat si un control asupra reactiilor.

In concluzie, web 2.0, new media sau cum vreti voi sa ii spuneti are avantajele si dezavantajele sale asa cum le au si celelalte media.

%d bloggers like this: