Connecting people – impactul noilor medii asupra comunicarii

Am inceput sa scriu despre subiect sub diverse forme (aici si aici, etc), insa nu am avut pana acum un premabul, ca sa zic asha. Their power combine and this is the result:

Specialistii in PR trebuie sa ia in considerare TI (tehnologia informatiei) in analiza unei situatii pe care ei o fac pentru un client sau altul fie ca domeniul de activitate are sau nu legatura cu internetul, online-ul sau inovatia. TI face parte din analiza factorilor PEST (Political, Economy, Social, Tehnology) si sec 21 sta sub incidenta vietii in second life, adik internetul. De aceea, fiecare factor, situatie, obicei trebuie trecut si prin prisma tehnologiei, tradus profan, internet. In jurul lui, fie ca vrem sau nu, lumea graviteaza. Google este acum practic noua carte de telefoane: un simplu search iti spune deja foarte multe lucruri. Am putea spune ca cine nu se regaseste pe google practic nu exista ca identitate. In Romania, companiile in marea lor majoritate au ramas la nivelul de site de companie. A le vorbi despre bloguri, campanii de PR pe bloguri (blog pitching), microblogging, social networking este usor a la Star Trek. E nevoie de mult tupeu din partea companiilor, si mai ales acum, in plina criza, este cu atat mai greu. Desi ceea ce unii dintre noi considera SF-uri care nu merg la noi, alte tari au integrat deja in dieta zilnica de comunicare: social networking, corporate blogging, campanii online, CSR, buzz marketing etc. Insa, in viata mai trebuie sa faci si unele lucruri batatorite deja de altii. Nu trebuie sa inventezi roata de fiecare data, mai ales daca stii ca reteta functioneaza si rezultatele nu se lasa asteptate. Old fashion is the new fashion!

Linkedin, facebook, twitter, bloguri, youtube, etc sunt unele din noile instrumente de PR ale momentului. Pot spune ca sunt putine agentii care deruleaza campanii de relatii publice exclusiv online. In 2008 au aparut cateva care vor sa faca acest pas: Prodigy, Standout, SnapShot (in 2009) si cu voia dumneavoastra, Next Advertising, prin subsemnatul.

2009, un an in care se spune ca online-ul va excela va trebui sa apara proiecte si campanii de relatii publice exclusiv online. Insa toate aceste sunt previziuni, adevarul este ca pana ieri, si un pic din azi, internetul nu reprezinta inca acel ingredient necesar si esential in relatii publice. Cultura romaneasca de relatii publice se rezuma inca la aceea a comunicatelor, conferintelor de presa si evenimentelor destinate presei. Exista insa o vorba: nevoia te invata! Daca nu esti in stare sa prevezi lucrurile, sa observi si sa aplici trend-urile mondiale, atunci nevoia te va obliga sa inveti sa le aplici. Singurul inconvenient este ca vei fi nevoit sa faci ceva ce poate altii au inceput deja sa faca.

Ca si studiu de caz puteti gasi relatarea de pe iqads, un caz in care PR-ul clasic a fost depasit de evenimente.

Cum va evalua blogosfera specializata doar pe PR? Ca si pana acum, incet. Insa un lucru e imbucurator, agentiile de PR isi fac bloguri. Insa, acum 2-3 ani toata comunitatea de business din Romania era reticenta la bloguri, ca sa nu mai zic si de celelalte e-tool-uri. In momentul de fata sunt deja cateva campanii de PR, mai mult sau mai putin, pe bloguri:

Si daca or mai fi si alte campanii sa ma iertati; aici gasiti o lista cu cele inscrise la roglogfest

Care ar fi subiectele care s-ar preta unui blog pitching? Daca ne uitam la analiza blogosferei din 2007 (aia din 2008 nu am gasit-o inca) vedem ca ponderea blogurilor personale este inca foarte mare ~ 71.50%.

O prima observatie ar fi ca subiectele care pot fi abordate sunt temele celor 30% de feluri de bloguri specializate. Insa din astea 30% tu ai nevoie doar, si aici vorbesc la modul ipotetic, de bloggeri business, IT, poate publicitate si, eventual, social. Din acestia, mare parte au o functie de conducere prin diverse companii, incepi deja sa tai. Alta parte sunt jurnalisti, nu prea scriu ce scriu la ziar, tai. Necunoscandu-i personal, rata de refuz e destul de mare, cam de 50%, scriu doar pentru ei. Dupa un calcul un pic alambicat, ramai cu vreo 10 -15 bloggeri ce reprezinta cam 5% cu un total aproximativ de 10.000 de vizitatori pe zi.

Este blogosfera romaneasca suficient de dezvoltata, de pregatita pentru asemenea campanii?

Partea cea mai mare a blogosferei este alcatuita din studenti si elevi. Iar cei mai multi bloggeri speciliazati sunt cei din IT & C, conform analizei de mai sus. Urmatorii sunt cei din Media & Marketing care evident ca au prins trendul si il folosesc deja ca tool, mai mult sau mai putin personal.🙂

Prin urmare, targetul nostru pentru blog pitching este foarte redus si prin urmare impactul asupra consumatorilor/utilizatorilor de servicii,etc este mult mai mic decat pare la o prima analiza din ochi. Totusi, daca ai un client care se adreseaza pietei IT&C (LG, Sony, Vodafone, etc), atunci nu cred ca exista instrument mai bun decat (micro)blog pitching-ul. Insa pe subiecte sociale, CSR, subiecte nonprofit, implicare civica, etc sunt foarte putini, iar blogurile de business sunt, in opinia mea, nesemnificative in blogosefra romaneasca.

Care va fi urmatorul domeniu ce va exploda pe langa auto, IT&C, telecomunicatii, media, can can – divertisment?

Cat de functional este totusi blog pitching? Face si altceva decat awarness? Care este ROI dintr-o campanie de PR pe bloguri? Intrebari la care fiecare va afla raspunsul, candva,  in momentul cand nevoia i-o va cere.🙂

I’m a blogger and I will remain observatory!😉

4 responses

  1. “Google este acum practic noua carte de telefoane: un simplu search iti spune deja foarte multe lucruri. Am putea spune ca cine nu se regaseste pe google practic nu exista ca identitate.”

    E infricosator cand stai sa te gandesti numai ca multi dintre noi verifica intai pe google ceva si mai apoi dau un telefon la sursa.

    Cred ca, daca nu existi intr-un motor de cautare ca Google, slabe sanse sa fii credibil undeva, pentru cineva iar faptul ca PR-ul se muta incetisor pe toate mijloacele online posibile va aduce si mai multe posibilitati de “agatare” a posibililor clienti.

    Blog pitching va “prinde” tot mai mult, anul viitor pe vremea asta toti oamenii implicati in PR vor fi activi pe bloguri. Can’t wait to see!😀

  2. @lillav: partea buna e ca unele agentii fac deja asta, iar asta e deja un punct in plus fata de cele care vor face asta de acum incolo.

  3. Normal ca noi suntem in urma americanilor (nici tot restul tarilor dezvoltate n-a prins gustul social media) dar nu te poti astepta la companii romanesti sa investeasca in astfel de PR cand utilizatorul tipic de Internet e cocalarul/pitipoanca de hi5.
    In alta ordine de idei, nu inteleg logica ta: si ce daca sunt putini bloggeri specializati? Ca om de PR te intereseaza ce trafic/influenta au bloggerii si daca tu ii convingi sa dea mai departe un mesaj, acesta va ajunge la multi oameni care nu sunt specialisti, dar citesc respectivele bloguri.

  4. @vecinadeblog: targetul,cel putin cel declarat, variaza in functie de produs, nu putem porni de la premisa ca acestia sunt chiar toti idioti.

%d bloggers like this: