Agentiile de PR stau pe bugete mici

Intr-un articol din Adevarul de azi agentiile de PR sunt facute varza. Toti cei care au raspuns intrebarilor au incercat sa explice de ce activitatea de relatii publice sufera per ansamblu, bugete mici comparativ cu sora advertising, lipsa oamenilor specializati, atitudinea oamenilor specializati, etc etc.
Practic, ne-am pus paie in cap si ne plangem de mila:
-Mami mami, da’ sormea de ce a primit bani mai multi ca mine. Eu nu merit?
-Pai tu ce faci?
-Pai relatii publice?
– Apari pe TV?
– Nu! Ca nu ne lasa CNA-ul si politica editoriala a TV-urilor
– Articole despre produs/servicii?
– Nu ca nu platim aparitii!
– Si atunci, ce faci, ce vrei?
– Pai noi formam lideri, dam informatii utile despre companii, facem un push-up ca stirile sa apara, “vindem” stiri, ii facem vizibili pe net, etc!
– Si? Apari pe TV?!
-??!!!????!!!!

Morala: Pai daca nici maicata nu te intelege, normal ca nu te intelege nici patronu’

Abordarea subiectului din punctul de vedere al “problemele delicate ale industriei de PR” nu mi se pare constructiva daca nu dai si solutii. Intotdeauna relatiile publice au avut aceleasi probleme, si nu doar la noi: PR-ul este asemanat cu un instrument ieftin de promovare, un PR-ist e vazut ca un manipulator, advertisingul e vazut mai tare ca PR-ul, piata nu e asezata nici dupa 15 ani, atitudinea fata de job nu e corespunzatoare responsabilitatii pe care o au (lipsa specialistilor), relatia cu presa facuta dupa ureche.

Alta chestie: nu mi se pare relevanta graficul cu pricina cu veniturile din PR din mai urmatorul considerent: nu sunt doar agentii exclusiv de PR, unele dintre ele sunt surorile agentiilor de publicitate si mi se pare normal ca “unii clienti au inceput sa inteleaga PR-ul”, ajutat tot de sora advertising.

In rest e foarte frumos vorbit.
Dar, totusi am o chestie pe suflet: n-am vazut un site dedicat relatiilor publice, gen IAA sau IQads. Ma supara faptul ca suntem vazuti ca pe toarta advertisingului, si trebuie ca planul de comunicare facut de o agentie de publicitate sa cuprinda un minuscul plan de PR rezumat la un eveniment si un comunicat.
Companiile de PR nu sunt unite, insa businessul este mai sus de gandirea noastra profana, atat timp cat ag. de PR este afiliata unei agentii de publicitate… dam intr-un cerc vicios…
Timpul le rezolva pe toate, iar PR isi va gasi locul pe care il merita. Dar parca merita fw. si timpul asta🙂

Pentru alte informatii despre bugetele de PR va readuc in atentie studiul din iarna facut de CCRP, Daedalus Consulting.

%d bloggers like this: