ePR & Pitching

In ultima vreme m-am tot plimbat pe la interviuri si ca la orice interviu se discuta multe chestii profesionale. Niste lucruri m-au frapat totusi:

1. e-pr-ul (comunicarea online) este consideranta neconcludenta intr-o campanie de comunicare. Am fost intrebat ce rezultate pot aduce discutii pe grupuri, forumuri, bloguri? Acestea nu reprezinta un target viabil pentru o campanie care vrea sa vanda in definitiv. Raspunsul meu a fost rezultatul obtinut de mine cu unul din fostii mei clienti de la agentia unde lucram, unde pe un forum am reusit sa strang in numai 3 ore peste 60 de comentarii iar la finalul zilei de lucru, m-a sunat clientul sa ne spuna ca cineva a vrut sa incerce produsul (un aparat de fitness) in urma unui comunicat online si a unor discutii pe un forum. Daca a cumparat sau nu, nu am aflat pentru ca am plecat din agentie. Argumentul meu intru sustinerea acestui instrument de PR este ca publicul online este mai usor de targetat si este mai bine consolidat, inchegat, stim mai bine care sunt optiunile si compartamentul de decizie. Publicul online fata de cel offline este mai informat despre produsul/servciul pe care il cauta si in definitiv mai determinat in luarea unei decizii de cumparare. Motivul este simplu, el are deja toate informatiile de care are nevoie online, informatii gasite din diverse surse, ziare online, site-ul companiei, forumuri, grupuri, bloguri. Insa agentia in cauza la care am fost la interviu considera publicul online prea mic si nedemn dde luat in considerare. Asta cu o penetrare a internetului de 80% in mediul urban. Comunicarea de masa este oricand binevenita si suficient de efiecienta. Insa ne aflam intr-un timp in care suntem asaltati de informatii din toate colturile. De aceea targetarea este sfanta. Cum incercam sa spun si mai sus site-urile sunt tot mai specializate si tot mai nisate, iar grupurile (ca de aia se numesc grupuri) au un interes comun pentru o anumita tema/subiect. Un alt factor neluat in seama sunt blogurile. Sunt multe stiri care pot fi preluate de bloggeri si astfel pot aparea reactii in lant. Ceea ce nu poate fi decat benefic pentru notorietatea unei companii. Mi s-a pus intrebarea care este traficul unui blog si carei audiente se adreseaza. Argumentele mele lesne de verificat au fost cele de pe trafic.ro. Mai mult am facut o mica comparatie intre un comunicat lansat pe comunicatedepresa.ro care mi-a adus in medie cam 100-150 de vizitatori unici si zoso care mi-a adus 300 de vizitatori unici.
Pe de alta parte nici site-urile de comunicate de presa, cele 5-6-7 care exista, nu sunt vazute ca instrumente potrivite pt o agentie de pr, intrucat nu exista un control pentru ceea ce urmeaza, adik “the push phone”. Eu zic never say never. Rezultate bunicele se obtin si prin astfel de mijloace, mai ales ca e free si ajuta foarta mult SEO.

2. Al doilea lucru care m-a frapat a fost press & blogs pitching.
La una din discutiile mele cu managerul unei agentii de pr am intrebat ce fel de instrumente sunt folosite in media relations si de aici mi s-a parut fireasca intrebarea “daca se foloseste press & blog pitching?. Managerul a parut surprins de intrebare si m-a intrebat ce anume vreau sa zic mai exact. Am explicat cum pot unele subiecte/stiri sa aiba un efect mai benefic daca este dat in exclusivitate unui jurnalist mai mult sau mai putin pe surse, si cum o stire poate aparea pe mai multe bloguri de notorietate.
Mi s-a spus clar ca nu se agreaza astfel de practici, daca exista informatii care poate fi transformata intr-o stire se da un comunicat la toata lumea, iar blogurile nu fac parte din instrumentele de media relations ci tin de un alt departament. sunt de parare ca pitch-ul este un instrument excelent in publicity, pitchul este practic o discutie dintre 2 persoane interesate, una sa comunice serviciile/produsul/viziunea si cealalta sa informeze/sa critice/sa nasca polemici/subiecte de discutii.
N-as fi fost chiar asa de vehement daca nu as fi avut si rezultate. In fine, concluzia discutiei pe tema asta a fost ca asa ceva se preteaza mai mult la americani🙂

Si ca veni vorba de americani sa vedem ce zice nenea americanu despre pitch, a murit sau nu? click aici

8 responses

  1. Ma unge la suflet postul asta. Cred ca ai reusit sa surprinzi foarte bine importanta comunicarii online pe forumuri si bloguri. Daca vrei, mai vin si eu cu argumente🙂

  2. orice alte argumente pro sau contra sunt bine venite.🙂

  3. Andrei, stii de ce cred eu ca nu se acorda importanta bloggerilor si forumistilor?
    Pentru ca cei care frecventeaza sau intretin blogurile si forumurilor sunt considerati niste pierde-vara/pierde-timp pe Internet. Bloggerii si forumistii sunt buni doar pentru trafic sau pentru raspandit idei pozitive despre o companie, un produs sau un serviciu, dar nu sunt apreciati si pentru eventualele lor capacitati intelectuale.

  4. Nimic nou in cele spuse. ePR inseamna comunicare de nisa, doar ca in Romania nisa asta nu prea are potential de piata. Influenteaza poate comportamentul celor din grup, dar grupul e prea mic, eterogen si nu se justifica o investitie mare care va oferi rezultate mici.
    In alta ordine de idei, sint multi oameni in mediul electronic de capacitatea intelectuala a carora nu se poate indoi nimeni. E pacat ca sint mult mai multi care dovedesc ca sint chiar prosti, lucru dovedit de posturile lor incilcite, stupide sau pur si simplu agramate. Or, in conditiile in care nu poti sa spui ceva clar, folosind o limba romana de bun simt, cine sa te mai asculte sa vada ca ai capacitati intelectuale? Si, apropo, unde sint capacitatile alea inelectuale, daca nu o ai pe cea de baza: sa vorbesti cursiv limba materna???

  5. Superb postul. Insa mai e pana la pitching bloggers, pentru ca multi dintre PRi nu au inteles inca diferenta dintre vizibilitate si influenta. Asta poate si pentru ca cea de-a doua e mai greu de cuantificat. Insa cat te citeste cineva, cat de des revine, si daca actioneaza asa cum sugerezi tu, conteaza mai mult decat daca trec pe acolo 10,000 de ameni care la final pleaca tot cu parare lor initiala despre o idee sau un rpodus.

  6. Tot din experiente recente: am vazut companii mari si foarte mari care inca nu vad online pr-ul ca o necesitate tocmai pentru ca inca se mai bizuie pe materiale care sa apara in presa pornind de la comunicatele lor trimise la jurnalistii pe care ii stiu deja din numeroase evenimente realizate cu ei.

    In oglinda vad companii mici si medii care inca de la lansare castiga foarte mult mizand pe partea online, integrand-o cu atentie in strategia lor.

    Sunt altii care inainte de a spune da sau ba la ceva vor exemple – din portofoliul personal sau macar din domeniu. Intotdeauna pe parte de promovare online se pot gasi exemple relevante (ex: Ghelir – http://www.ghelir.ro – de care sunt sigura ca ati auzit foarte multi mai ales din zona online, desi fireste ca au aparut stiri si in media print; si acesta este un unic exemplu din mai multe ce pot fi oricand oferite).

    Am vazut insa si reversul medaliei: companii sau oameni de PR care nu merg foarte mult pe ceea ce tine de online, care nu il integreaza. E necesar sa stii care sunt acele bloguri ce pot sa iti influenteze potentialii clienti si consumatori in bine daca autorul scrie ceva.

    Putem scrie si dezbate mult pe aceasta zona – mai ales ca ajungem inevitabil si la paid blogging – in afara foarte cautat: review-uri obiective contra cost sau contra testare produs si achizitionare acestuia la un pret mai mic daca este vorba despre un pret mare, sau testare produs si pastrarea acestuia.

    Ma opresc inainte de a transforma comentariul intr-un material mai lung decat al tau post interesant de altfel. Sper insa ca din ce in ce mai multi sa inteleaga ca e important ca materialul sa apara in locuri relevante, indiferent de media (online, print, tv, radio).

  7. […] dat aici peste relatarea unei discuÅ£ii aiuritoare pe care Andrei Chirică a avut-o cu cineva, nu ÅŸtim […]

  8. Ma scuzati pentru intarziere dar tocmai ce ma intorsei din concediu.
    Un lucru e clar. Firme romanesti nu sunt pregatite pentru relatii publice daramite pentru pr online.

%d bloggers like this: