Etica in relatii publice vs jurnalism

In primul rand, trebuie zis de la inceput ca o prima diferenta intre jurnalisti si specialistii in relatii publice este ca problematica eticii la cei din urma se pune atat la relatia dintre PR-isti –client cat si la PR- opinia publica, interesul public (mediata de mass-media ca gate keeper).

Printre principiile de baza ale relatiei PR-client se numara:

* Sinceritatea ( daca nu stii nu raspunzi, ca sa nu dai drumul la speculatii),
* Scrupolizitate (exactitatea informatiilor detinute),
* Cinstea (miciuna are picioare scurte)
* Preocuparea pentru pastrarea confidentialitatii.

De aici se nasc cateva probleme de etica vis-à-vis de opinia pulica, a da sau a nu da informatiile ce ar afecta interesul public. E granita fina dintre informare opiniei – publicity (reclama neplatita, gen preluarea comunicatelor de presa)-reclama-propaganda-manipulare.

Ca o paranteza, deviza serviciilor de informare si a relatiilor publice franceze a fost “Spune adevarul sau nu spune nimic”.

Nu in ultimul rand, pr-istii trebuie sa respecte codul etic al relatiilor publice, numit Codul de Atena si adoptat de Asociatia Internationala de Relatii Publice (IPRA) la Adunarea Generala din mai 1965. Cati il aplica, numai Dumnezeu stie!

De cealalta parte, jurnalisti au si ei propriul cod etic/deontologic. Iarasi, cati il aplica judecati chiar voi. Mai multe despre acest subiect al eticii jurnalistice gasiti pe Hotnews la Ioana Avadanei sau la Clubul Roman de Presa.

%d bloggers like this: