Publicity

Printre primele cursuri de relatii publice de la facultate ni s-a spus ca publicity nu e publicitate (reclama, advertising, advertoriale, etc, adik pe bani🙂 ) si ca in literatura de specialitate s-a tradus rau de tot acest cuvant. Ati ghicit, s-a tradus in publicitate.

Publicity nu e pe bani, e reclama gratuita in spatiul editorial al unei publicatii sau teveu/radio.
Sunt fan al acestui cuvant🙂 Hai sa il zicem impreuna: PUBLICITY!

Ce e publicity?

Comunicatele de presa, conferintele de presa, evenimentele sunt considerate a fi forme de publicity.

Cum se face publicity ?

Am sa ma refer deocamdata doar la comunicatele de presa.

Mai intai ai un subiect/client. Ai o campanie de 10 zile, tre sa faci stiri, comunicate ….chiar daca ai cu ce sau nu sa faci asa ceva (in cazul meu, nu prea aveam cu ce si nici istoricul clientului nu era favorabil, imaginea in randul presei era negativa si indiferenta).
So, se target-eaza, se tintesc, se indentifica acele persoane/ jurnalisti/emisiuni interesate de subiect.

Se trimite mailu’ cu pricina la persoanele interesate.

Mai vorbesti cu unii dintre ei🙂, fara a le submina intelepciunea, istetimea, fara a le o oferi compensatii banesti, sau io mai stiu ce alte mijloace ilicite. Pur si simplu se vobeste:

” Salut! Andrei (dupa caz, Andrei Chirica🙂 ) sunt de la BiG Media. Ce mai faci ? Cand iesim si noi la o bere🙂 (sau ceai in functie de sex🙂 ….bla bla bla (aceste randuri se completeaza conform experientei in bla bla )”.

(Cele de mai sus presupun o oarecare relatie cu anumiti jurnalisti.)

Apoi, urmeaza monitorizare: primele reactii agentiile de presa: una doua stiri, urmeaza televiziunile, si a doua zi presa scrisa.

Rezultatul dupa 7 zile, dupa 3 comunicate, o conferinta de presa:

– 33 de articole in presa
– 4 invitatii la talk show-uri

– o stire TV

Mai am 3 zile din proiect si va voi comunica si datele finale🙂

5 responses

  1. ups, am uitat sa numar si aparitiile de pe site-urile de comunicate: 7 la numar🙂

  2. si uite asha, prin acest post, isi face si BiG Media…si dnul Andrei Chirica some publicity😀
    ps. In engleza exista si termenul de “free publicity” care nu e pleonasm. Intr-adevar publicitate e advertising, iar publicity e publicity…dar nu e mereu regula ca trebuie sa fie gratis. Si efortul pe care-l faci sa iei legatura cu toate aceste contacte e platit de cineva cumva…free publicity este atunci cand ceea ce faci naste un asemenea val de notorietate, incat multi jurnalisti preiau stirea just because it’s hot si nu pentru ca faci tu un efort ina cest sens!!!
    Ceea ce va doresc si dumneavoastra…daca nu s-a si inamplat deja😉

  3. Albeenah, ce zici e adevarat. Exista niste costuri…dar sunt mult mai mici decat daca am fi platit aparitiile. Exemplul a fost de data asta al comunicatelor de presa, dar conferintele si evenimentele au niste costuri si ele…dar tot publicity se numesc…gratuitatea nu consta nu numai dpdv financiar ci face doar diferenta dintre advertoriale si stiri/articole preluate dupa comunicate/evenimente/conferinte.

    Si ca sa dau definitia exacta:

    Publicity este tehnica prin care se poate obtine spatiu media fara ca acesta sa fie platit. De exemplu, organizarea unui eveniment ar putea sa determine aparitia in mass media a mai multor stiri. Avantajul informatiei distribuite in acest mod este acela ca ea se va bucura de mai multa credibilitate in fata publicurilor. De asemenea, costurile de productie si distributie a unei astfel de stiri sunt, de regula, mai mici decat daca organizatia promotoare ar cumpara timp sau spatiu publicitar in mass media. Totusi, termenul publicity poate fi intalnit in istoria comunicarii si cu alte sensuri. Astfel, Ivy L. Lee nu a utilizat sintagma “relatii publice” pentru a-si descrie activitatea decat in ultima parte a carierei. El s-a considerat a publicity man, desi definitia pe care o atribuia acestui termen era aceea de relatii publice (Lee, 1925; Hiebert, 1966; Petre si Nicola, 2004).

  4. Nu cred insa ca acest “publicity” ar trebui sa depinda atat de mult de relatia cu ceaiul si berea, ci de cat de bine cunosti publicatiile carora li te adresezi si cum le intorci si le sucesti, astfel incat scopul sa nu fie sa ai o stire mica in pagina a VI-a la rubrica “Bucuresti”, ci un mijloc prin care pseudo-even tau sa ajunga la cine trebuie.

    probabil ca-ti iese cu atat mai bine daca ai lucrat putin in media si in prealabil:)

  5. cand faci pr pt un partid de 1% chiar nu conteaza unde e plasat materialul….din fericire toate materialele din presa, in cazul meu, au fost pagina corespunzatoare, adik de politic

%d bloggers like this: