Bloggingul, mai mult decat o moda

Articolul este preluat de pe BizCity si este semnat de Crenguta Rosu,Managing Partner, DC Communication . Am vrut sa pun linkul direct dar cam dispare🙂

Asa ca :”E la moda sa fii blogger, sa-ti faci blog. E la moda sa vorbesti despre blogging. Ce consecinte apar asupra comunicarii este un subiect la moda si in Relatii Publice.

Intr-o ierarhie a celor mai vehiculate subiecte din industrie – realizata urmarind publicatiile si site-urile profesionale- bloggingul ocupa un loc doi, dupa “masurare si evaluare”. Diferenta este ca blogging-ul a urcat in top rapid, fiind lansat ca tema recent fata de “masurare&co” o tema lansata cu ani buni in urma. Dincolo de moda, blogging-ul este un fenomen social important, o noua fata a lumii viitoare. Bloggingul este in primul rand un raspuns al oamenilor in fata limitarilor initiale ale tehnologiei. Scuzati-mi filozofia – dar blogging-ul contrazice fundamental ipoteza alienarii contactelor umane in fata masinilor. Bolgger-ul se exprima, impartaseste si coaguleaza comunitati in functie de interese. Este un cetatean al Internetului (unde ma refer la definitia care include implicarea, nu numai statutul de locuitor). Blogger-ul isi poarta opiniile si responsabilitatile in vazul intangibilei lumi virtuale. Blogger-ul devine astfel un lider de opinie, asemeni celorlalti, vizibili prin alte medii, la fel de in carne si oase si, atentie, nicidecum virtuali. Pentru ca ideile sunt cele care conteaza mai mult decat reprezentarea lor intr-o persoana fizica. Termenul de “social media”, atasat fenomenului, exprima exact acest proces. Acum intervine pasul urmator, cel al raspunsului la intrebarea “ce se va intampla cu acest fenomen?” Eu cred ca din fenomen, tendinta, nisa va deveni normalitate si ca, astfel, se vor schimba multe din obiceiurile de consum al informatiei. Mai cred ca va fi un proces pe termen mai lung – care va insoti schimbarea de generatii si cresterea alfabetizarii electronice. Nu mi se pare a fi science fiction ca, in 10 ani, sa iti iei, in loc de portia de ziare sau jurnale TV, portia de blog al celor pe care i-ai urmarit si ale caror opinii ti se par interesante. Portia de informatii de la o persoana al carui statut il recunosti ca relevant. In felul acesta, vor converge ziarele clasice cu forumurile, phone ins-urile sau talk-show-urile.Din perspectiva comunicarii, la primul nivel, media sociala devine un nou public, bine definit. In segmentarea audientelor “social media” este astfel un “musai”. La al doilea nivel, intervin abordarile legate de particularitatile mediului. Aici complicatiile pot veni doar dintr-o oarecare atomizare naturala a unghiurilor de abordare – ceea ce presupune munca pentru definirea subiectelor diverse, colectarea datelor relevante. Dar, asta ajuta comunicarea, indiferent de mediu.

Apoi intervine deschiderea, transparenta totala. Pentru a fi credibil, orice emitent de informatie trebuie sa fie identificabil, sa isi expuna agenda proprie, fara ascunzisuri. Aici au aparut deja probleme pentru cei care au incercat sa manipuleze – intrand pe blogg-uri sub identitati false si cu subiecte ascunse, de obicei comerciale. Minciuna are picioare scurte si in lumea virtuala.

Pana la urma, valoarea informatiei va fi cea care primeaza indiferent de mediu.

Cat despre viteza de reactie – total in favoarea bloggingului – aceasta devine un argument in plus, un sprijin pentru activitatea de comunicare. Vor fi necesare adaptari? Desigur, dar in favoarea procesului.

Unde apar, atunci, temerile? Ele sunt, in principal, legate de spiritul corporatist, acolo unde este necesar controlul informatiilor. Pe langa latura caraghioasa, aceea reprezentata de obsedatii controlului, exista latura serioasa, privind informatiile de natura competitiva. Ce se intampla daca acestea ating spatiul unui blog inainte de vreme si pun in dificultate companiile, in cazul in care angajatii au propriul blog?

Este o falsa problema, dupa parerea mea. Informatiile confidentiale pot parasi spatiul unei organizatii cu sau fara social media. Tine de comportamentul etic si responsabilitate, care sunt necesare si on si off line.

Vor deveni acestea, peste noapte, mai prezente? Poate ca nu imediat dar media sociala va stimula cel putin dezbaterea pe aceasta tema: cresterea nivelului de constientizare a necesitatii acestor parametri in relatiile interumane. Poate ca, odata cu schimbarea obisnuintelor de consum al informatiei, vom invata la o scara mai larga sa evoluam in directia umanitatii noastre.

2 responses

  1. Andrei, ideile mi se par foarte corecte. Dar parca am mai citit ceva asemanator. Crenguta nu a scris ceva asemanator?

  2. scuze, am uitat sa mentionez sursa, imi tot disparea linkul de pe biz si m-am enervat si am pus copy paste….da e al ei🙂 .
    deh graba !

%d bloggers like this: