Importanta imaginii publice

…cine n-are imagine publica… sa-si cumpere!

de Adina Marin, Copywriter

Exista oameni care se nasc constienti ca vor ajunge departe. Ei constientizeaza importanta propriei lor persoane si stiu cum sa-si puna in valoare personalitatea si calitatile. Aceste persone stiu sa-si construiasca cel mai bine o imagine publica.
Imaginea publica este o notiune la fel de fragila ca Manastirea Arges. Se poate narui peste noapte, indiferent de stradaniile Mesterului Manole. Deseori necesita sacrificii din partea celor care o vor frumoasa si admirata de restul lumii. Si cel mai bine este sa fie construita temeinic, zi de zi, de la fundatie pana la varf, fara fisuri sau gauri.
In Romania notiunea imaginii publice a fost oarecum prezenta poate la nivel inconstient in fiecare persoana care aspira la celebritate sau e deja acolo. Insa a durat mult pana cand conceptul a strapuns si pelicula fina a realitatii. Este un concept chiar mai nou decat publicitatea la noi, mai degraba in “gradina” relatiilor publice. Si cum, relatiile publice incep sa-si faca un nume distinct in ultima vreme (nu numai ca ramura a unei mari agentii multinationale de publicitate), e si normal ca imaginea publica sa capete si ea din ce in ce mai multa importanta.

…cine s-a nascut cu ea in sange… sa ne zica si noua cum face…

Insa ce implica acest concept de fapt? Cum ajungi sa ai imagine, cum ajunge ea sa fie publica, cum ajung cele doua cuvinte sa convietuiasca bine impreuna si in contextul relatiilor publice. Sa va dau cateva exemple:
Bogdan Naumovici, Andreea Esca, Andreea Marin, Mihaela Radulescu…etc…
As vrea sa ma opresc totusi la primul nume care dupa parerea mea are cel mai mare merit de a-si fi creat o imagine publica puternica si bine inchegata. Pentru ca, in vreme ce starurile feminine ce il urmeaza in lista au tot felul de consilieri in ceea ce priveste imaginea lor publica, Bogdan Naumovici merge aparent, de unul singur pe acest drum – este propriul sau Mester Manole. Pentru ca imaginea lui publica se bazeaza pe un numar de realizari notabile pe plan profesional in vreme ce in cazul altor vedete imaginea publica se bazeaza pe “realizari-evenimente” din viata personala (nastera unui copil, excursii in strainatate, casatorii cu oameni de afaceri bogati sau celebri …etc etc).
A pornit de departe… departe de domeniu, mai exact din Politehnica… si a ajuns departe…de data aceasta in domeniu, valorificand la tot pasul impactul pe care l-a produs evolutia sa asupra publicului. Avand in vedere de unde a pornit, a indemnat tinerii sa incerce sa obtina slujbe in publicitate, chiar daca nu sunt educati strict pe domeniu – dandu-se exemplu pe el! A indemnat industria sa se miste mai cu forta, pentru ca se poate – dand exemplu sirul interminabil de premii pe care le tot obtine Leo Burnett la festivalele nationale si internationale.
Omul este un exemplu, pe care ni-l tot da, cu fiecare ocazie (enervant de des uneori). Cel mai interesant este ca are mereu date cu care sa-si sustina exemplele si imaginea sa este construita pe performante reale. Desi valoros angajat Leo, are si valoare separat fiind considerat un valoros om de publicitate in general.
Desi natural, sponan, simpatic si bineinteles…creativ, Naumovici nu s-a ales peste noapte cu aceasta imagine publica pe care o are, ci a depus eforturi calculate sa o construiasca cum trebuie. Eforturi demne de un PR-ist cu experienta, lucru care ne confirma inca o data ca omul este un multi-talent in ceea ce priveste caile de promovare, promovare in general, nu doar publicitatea
Imaginea sa este construita pe 3 nivele:
-La nivel advertising person 2 wanna be advertising person el isi apleaca mereu urechea spre tinerele talente din advertising. Este atent sa asculte si sa ajute pe toti cei interesati de domeniu, ii indruma, le da sfaturi si chiar ii recomanda mai departe personalului care se ocupa de angajari. Astfel numele sau este asociat si cu Leo Academy si cu tot felul de concursuri pentru amatori sau juniori (unde face parte din juriu).

– La nivel person 2 person e considerat simpatic si foarte natural (uneori chiar colocvial in exprimare), un om cu nevoi si defecte ca oricare altul, dar care are grija, cel putin la suprafata, sa compenseze tot ce “da prost” cu lucruri care “dau bine” in interactiunile cu colegii, cunoscutii sau chiar necunoscutii.

– La nivel business 2 business el este reprezentatul companiei pentru care lucreaza, angajat loial si eficient, si in acelasi timp ambitios si dornic de afirmare (atat personala cat a si companiei sale– sa nu uitam ca, pornind de la filiala nationala Leo Burnett, e primul care a reusit sa obtina functia de Creative Director a intregii retele est-europene).

Nu stiu daca tot ceea ce “afirma” imaginea lui este adevarat, dar mesajele de pe cele trei nivele reusesc sa fie transmise coerent, consistent si cu destul constanta. Nu stiu nici ce fel de persoana este Bogdan in viata privata. Dar este un aspect pe care nici nu tine sa-l faca cunoscut publicului. Si…culmea…parca nici publicul si nici ziarele de scandal nu se inghesuie sa-l afle! Iata deci, ca se poate sa-ti construiesti o imagine pe baza a ceea ce faci si a ceea esti in raport cu publicul caruia te adresezi. Naumovici stie sa se vanda , sa-si faca reclama, sa-si faca PR-ul necesar functiei sale, sa-si construiasca o imagine publica la parametrii occidentali. Cu putin bun simt, incredere bazata pe rezultate, mandrie bazat pe performante si atitudine reuseste oricine. Pentru mai mult know- how si strategie… poti apela si la serviciile PR-istilor sau a agentiilor de publicitate. Dar de ce sa nu incercam si singuri, intr-o prima instanta?😉

2 responses

  1. Cred ca notiunea de imagine e putin cam vaga si ca e nevoie de mai multa nuantare si de raportare la un set limitat de valori. Nu poti compara mere cu pere, nici pe Bogdan (pe care nu-l cunosc peersonal) cu Andreea Marin sau pe Becali cu Plesu. Mai degraba as face diferenta intre notorietate si reputatie, insa asta ar necesita un alt articol.

  2. Eu as face diferenta intre felul cum se ajunge la notorietate si felul cum se construieste o reputatie…Poate ca nu este cea mai fericita comparatia intre Andreea si Bogdan si poate ca nivelul notorietatii si reputatiei lor nu este acelasi…insa amandoi beneficiaza de o imagine publica si amandoi si-au construit-o cum au crezut si stiut. Eu n-am facut decat sa scriu cum percep eu imaginea publica a lui Bogdan (l-am cunoscut si personal pret de cateva minute la cateva evenimente de publicitate…conteaza?! Pentru mine tot imaginea publica afisat-o in acele scurte momente.)

%d bloggers like this: