Comunicarea intr-o agentie = telefonul fara fir?

“Publicitatea este o industrie a comunicarii eficiente. Exista insa atatea verigi responsabile cu transmiterea mesajului publicitar, incat deseori ai impresia ca te joci de-a telefonul fara fir. Sa recapitulam putin: BRIEFul – de la client la account… de la account la strategie….de la strategie la creatie…Urmeaza CONCEPTul CREATIV – de la creative director la art si copy sau vice-versa…de la creatie la account si strategie…de la account la client …”

text de Adina Marin, copywriter Bridge CommunicationsÂ

My comment: Paradoxal ceea ce se zice in articolul cu pricina e adevarat. Ai avea pretentia ca oamenii de publicitate sa stie sa fie buni comunicatori.

Insa stiu pentru clientii lor si nu in propria ograda. Cred insa ca aceasta problema, de comunicare interna sau organizationala, nu e o problema doar a publictarilor. Acest lucru se intampla si in agentii de relatii publice. Acest lucru se intampla in orice organizatie cu un numar mai mare de 5 angajti. Insa ai alte asteptari de la oameni care stiu ce-i aia comunicare ca vorba aia nu doar “vand comunicare”.
In mare parte, daca ar fi sa dau vina pe cineva, motivul principal ar fi – necunoasterea elementelor de baza din teoria comunicarii. Uneori nu e suficient sa zici: “Mama io faceam mai bine spotu’ ala”. Artistii de moment se gasesc mereu. Raman cei cu adevarat talentati (iar astia e putini) si cei care invata tot timpul si nu isi dau aere confucianiste “las’ ca io stiu ce e mai bine, ca is de la”X” mare agentie”. Ni se rupe! Ce in gura e sin capusa! Daca te vrei destept si nu te ajuta talentu, fii tehnocrat, invata carte, cartea care trebuie.

In concluzie, ma bucur ca nu sunt doar eu frustrat de aceasta problema.
Extind un pic Let’s PR it! la Let’s communicate!DAR nu oricum, ci cum si cand trebuie!

5 responses

  1. Ma intrebam la un moment dat daca firmele care ofera team-building-uri isi ofera si ele insele astfel de exercitii. Desigur, raspunsul nu (mai) conteaza, cind aflam ca agenÅ£iile care se ocupa de comunicare – chiar daca are specific publicitar – au probleme in a-si optimiza procesele. Un motiv important as crede ca este faptul ca domeniului publicitatii ii este prea adinc inradacinata ideea creativitatii incit nu mai conteaza si cea a comunicarii. Ok, dam un spot la tv sau radio, facem un layout pentru ziare de luam piuitul la toata lumea… La urma urmei, ce mai conteaza cum comunicam noi in agentie? probabil ca nimeni nu observa cit de multi bani se pierd din cauza disfunctionalitatilor de comunicare intre diferite departamente.
    Vestea proasta este ca, la un moment dat, clientul nu se va mai lasa ametit de jargonul specific si va vrea sa stie de ce plateste atit de mult si va dori sa mai reduca din costuri. Iar daca agentia sa nu poate, va gasi el alta unde oamenii imbina fericit comunicarea si creativitatea.

  2. O sa sune stupid, dar ma risc : In ce fel disfunctionalitatile de comunicare intre diferite departamente afecteaza rezultatul final? Cum cresc costurile lipsa de comunicare din interiorul agentiei?🙂

  3. Nu e deloc stupid! Creativul nu a inteles brieful clientului, comanda nu s-a facut asa cum trebuie, au aparut prea multe defecte generate de interpretarea gresita a unor elemente, care au dus la intirzieri purtatoare de penalitati…
    Iar orice zi in plus se factureaza la tariful firmei, nu?
    Nu uita ca si atunci cind nu se vad pe factura sume in plus, nu e totuna daca rezolvi o comanda in 2 saptamini sau in 2 luni. Pina si telefoanele pe care le dai in perioada de “extra” au si ele un pret. Mai ales ca in timpul ala puteai incerca sa faci si altceva!

  4. De acord cu tot ce a scris Gabi si completez…Ca sa nu mai vorbim de lipsa de motivatie pe care o provoaca lipsa de comunicare pentru un “Creativ”.. Conceptul sau nu este inteles, interpretat cum trebuie…sau din lipsa de timp este tradus aiurea si naste cu totul alte idei in capul clientului. Creativii sunt foarte sensibili atunci cand altcineva “umbla” la ideile lor…si rezultatul final “nu seamana cuc” cu ce au pus ei pe hartie. demotivarea resurselor umane are un pret foarte mare pe termen lung pentru o agentie…unii…mai mari si mai tari in domeniu..nu numai ca pleaca dar pleaca cu tot cu clientii…atunci sa vezi ce-i arde pe cei care nu s-au ocupat cum trebuie de comunicare interna!!!

  5. Problema nu se rezuma la lipsa comunicarii, mai mult sau mai putin ci in prezenta comercialului brut in companiile de publicitate. Creatia si comunicarea sunt subordonate dorintei de castig sub numele de publicitate.Cu Greu gasesti spoturi care sa-ti arate o minte stralucita in creatie dar gasesti vanzari serioase de clipuri la mana a doua. NU stiu cat vinde creatia dar nu prea mult se pare! Nu intelegem tabloul, scena, vedem doar actorii !

%d bloggers like this: